Saturday, July 2, 2011

Lelaki kena panah petir 6 kali selamat..

OCONEE (Carolina Selatan): Seorang lelaki Amerika Syarikat mencatat keajaiban tersendiri apabila masih selamat selepas disambar kilat sebanyak enam kali dan hanya mengalami lecur ringan selepas kilat menyambar jam tangannya.

Melvin Roberts melecur di bahagian kaki dan tapak kaki, tetapi jam tangan yang dipakainya meninggalkan tanda lecur selepas disambar petir.
Roberts berkata, beliau selamat dalam lima kejadian disambar petik sebelum ini dan mempunyai parut di badannya.

“Mereka kata kilat tidak menyambar orang yang sama dua kali tetapi ia berlaku,” katanya. Robert disambar kilat Isnin lalu apabila keluar rumah ketika ribut untuk meninjau ternakan ayamnya.



“Saya keluar untuk menutup pintu reban supaya selamat. Tetapi, apabila saya bangun, saya berdarah dan terbakar serta berada dalam keadaan keliru manakala beberapa ekor anak ayam maut.”

Apa yang diingatinya ialah keluar ke kebun dan dikejutkan di hospital dengan isterinya Martha berada di sisi.

“Saya tidak faham. Ia seperti Tuhan mahu memberitahu saya sesuatu tetapi saya tidak mengetahui apa maknanya,” kata Roberts.
Serangan terbaru menyebabkan jam tangan yang dipakainya meninggalkan kesan lecur dan berhenti pada jam 4.25 petang.

Robert pernah disambar kilat pada 2007 dan mengalami cedera teruk menyebabkan beliau terpaksa berkerusi roda selama setahun selepas mengalami kerosakan saraf pada kakinya.

Kejadian itu menyebabkan beliau tidak dapat meneruskan kerjanya sebagai pengendali jentera berat. Martha berkata, kali pertama beliau bertemu, beliau sukar untuk percaya lelaki itu sudah disambar kilat dua kali.

Kejadian ketiga meyakinkan beliau sama ada suaminya itu seorang yang bernasib baik atau terkena sumpahan.

Beliau percaya, peluang suaminya disambar kilat meningkat apabila keluar rumah sewaktu ribut.

Roberts berkata, serangan kilat yang dilaluinya hampir sama dengan kisah hidup beliau yang sudah berkahwin sebanyak lima kali.

“Saya sudah kahwin lima kali dan disambar kilat sebanyak lima kali. Isteri saya berkata ini adalah kali keenam. Saya tidak akan meninggalkan isteri saya, jadi saya akan cuba untuk melakukan sesuatu yang berbeza.

“Saya tidak mengatakan takut disambat petir tetapi saya akan belajar lebih menghormati. Ia boleh berlaku kepada sesiapa saja.”

Saintis sedang mengkaji mengenai satu dalam sembilan juta peluang untuk disambar kilat sebanyak dua kali tetapi belum berhadapan dengan kes membabitkan disambar kilat sebanyak enam kali. – Agensi


2 comments: