Monday, July 11, 2011

Bibir kering dan pecah-pecah..

Untuk mengatasi masalah bibir kering dan pecah-pecah, kita perlu mengetahui apa penyebab bibir kering dan pecah-pecah. Penyebabnya adalah seperti berikut:

-Pencemaran udara dan debu
-Perubahan suhu yang dapat membuat bibir tidak dapat menyesuaikan diri sehingga menyebabkan bibir pecah
-Makanan yang terlalu masam atau masin
-Merokok,selalu minum kopi atau minuman alkohol
-Kurang makan buah atau sayuran
-Kurang minum air
-Menggunakan kosmetik yang bahan kimianya terlalu keras atau karena alergik terhadap kosmetik tertentu
-Ubat gigi yang mengandung banyak detergen
-Sering menjilat bibir dengan air liur


Ini adalah petua tradisional tips jaga bibir agar bibir anda kelihatan berseri dan kemerah merahan. Terdapat 4 petua jaga bibir di sini pilihlah mana yang sesuai bagi anda untuk mengamalkan tips jaga bibir anda sendiri.

Tips jaga bibir yang pertama ialah Sapukan dua titik madu lebah asli pada bibir setiap malam sebelum tidur dan lakukan setiap hari.

Tips jaga bibir yang keduanya ialah Sapukan getah pokok sena yang bewarna merah ke tempat yang pecah dalam masa dua hari luka pasti sembuh.

Tips Jaga bibir yang ke tiga ialah sapukan pati susu pada bibir setiap hari insyallah bibir akan kelihatan lembut dan kemerah-merahan. 

Tips jaga bibir yang ke-empat pula ialah bersihkan sepotong halia segar, kupas kulitnya kemudian tumbuk hingga lumat dan perah airnya. Gosokkan hampas halia terseebut pada bibir untuk menghasilkan bibir lebih menawan dan kemerah-merahan.

sumber - SINI dan http://gediq.com

2 comments: