Friday, December 24, 2010

Robot Jadi Pelayan Tetamu..

Senyuman dan suara mekanikal menjadi asas perkhidmatan pelayan di Restoran Dalu Robot, di mana hidangannya tidak sepopular pekerja di restoran itu.

Ini kerana restoran itu adalah yang pertama di China menggunakan robot seperti dalam filem sains fiksyen Star Wars sebagai pelayan yang membawa dulang berisi makanan dan mengelilingi restoran itu menggunakan tali sawat.

Lebih 12 robot menghiburkan, melayan dan menyambut pengunjung restoran yang baru dibuka bulan ini di Jinan, utara wilayah Shandong.

Seorang pengunjung, Li Xiaomei berkata, perkhidmatan baru itu lebih memuaskan kerana manusia sering kali hilang sabar jika terpaksa bekerja lebih masa manakala robot tidak berasa penat, justeru memberikan khidmat lebih baik.

Pemilik restoran, Zhang Yongpei berkata, dia berharap konsep baru itu dapat membuktikan kepada dunia China adalah sebuah negara yang berfikiran kehadapan dan innovatif.

credit to sinar harian

18 comments:

  1. hahhahah...bila robot...lawak la..

    ReplyDelete
  2. abes laa takde keje dah manusia .
    semua robot take over HAHA

    ReplyDelete
  3. hee.kalau harga robot murah takpe.

    ReplyDelete
  4. xnakk.. macam mana saya nak usha waiter2 lagi?
    ini sangat xbest

    ReplyDelete
  5. abes la, laki/perempuan yg nk cr bf/gf dah xley la cr kat restoran..
    huhuhuhuhu..
    cmne nk main2 mate ngan waiter ni..
    kohkohkoh,..

    ReplyDelete
  6. robot lagi bersopan santun dari manusia akan dtg.hehe

    ReplyDelete
  7. fuh majunya..hehe...baik orang layan dari robot...xda perasaan ma..hehe

    ReplyDelete
  8. yeahhh~ at least, xjumpa muka manusia yg ketat lg.. hik3~ ^_^

    ReplyDelete
  9. best kot ade robot.senang hidup. boleh mengurangkan kes mengorat waoter cun-cun kat restoran.muahahhaha

    ReplyDelete
  10. waa, nak 1 lah. atleast ade 1 (teringin) haha!

    ReplyDelete
  11. zaman makin moden..
    robot pun dah ada keje
    hehe

    ReplyDelete
  12. perghhhh..cayalah robot tuh jdi waiter....xlame g leh r gnti jdi maid plak....

    ReplyDelete
  13. habisla!makin ramaila yg xda kerja kalau semua majikan pakai robot

    ReplyDelete
  14. ramailah manusia yg jadi penganggur sebab keje2 dah dimonopoli oleh robot..

    ReplyDelete
  15. macam2lah dunia nie skrg...terlalu maju..

    ReplyDelete
  16. dunia terlampau maju sngt...smpai robot pon ley buat kja manusia.....manusia nk wat apa x taw la...goyang kaki???

    ReplyDelete
  17. selangkah ke hadapan...ade baik ade buruknya juga

    ReplyDelete