Friday, December 3, 2010

Mengapa Wanita Mudah Menangis ??

Wanita lebih cepat menangis daripada lelaki dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyebabkan dia menangis dan tertawa bila ia mampu. Wanita juga adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita maka bermalamlah dalam kegelapan.

1. Punca wanita menangis.
  • Mencuci mata ( merupakan salah satu cara untuk meluahkan rasa stress-dalam masa yang sama, dapat membuang bahan kimia yang terdapat dalam mata)
  • Mengurangkan stress.
  • Tanda keinsafan/penyesalan.
  • Sebagai ugutan emosi.
  
Perempuan mempunyai 9 emosi dan 1 akal. Emosi yang terkumpul banyak ini, membentuk peribadi seseorang wanita yang ketara kelembutannya, kasih, bertimbang rasa dan menghargai orang disekelilingnya.Daya tumpuan akal seseorang wanita , banyak dipengaruhi oleh emosi sama ada ia memberi kesan baik atau pun buruk.

2. Kesan tangisan.
  • Dapat perhatian
  • Suasana rumah tangga tergugat.
  • Lelaki jadi bingung.
  • Orang lain dapat mesej.
  • Mata bersih dan sihat.
Penyelesaian untuk mengurangkan rasa sedih:
1. Senyum dulu + Mengimbau perkara yang membuatkan anda rasa sedih = Perlahan2 melatih diri supaya tidak sedih dan menangis lagi.
2. Selalu berdoa kepada Allah.
3. Belajar untuk redha ( Baik atau buruk adalah untuk kebaikan hamba-NYA)
4. Sentiasa tersenyum – Banyak hormon baik yang keluar dan membantu seseorang wanita untuk memulakan hari dengan penuh keyakinan dan gembira.

Tangisan seseorang wanita adalah untuk melaungkan suara hati – Minta dibelai, disayangi dan dipamerkan kasih sayang. (Ia terpendam dan terbuku dalam hati)..

Ramai yang tidak tahu bahawa apabila seorang suami menaikkan suara samada sedar atau tidak, ia menjadi antara punca mengapa seorang isteri mudah menangis.

Tangisan boleh membawa kesan yang positif, sekiranya dilakukan dengan tindakan yang positif juga..

sumber : Mujahidah Muslimah..

17 comments:

  1. wanita itu kaum yg lemah....sekuat mana pun naluri sex wanita,ia tetap lemah...naluri wanita ni terlalu sensitif,lembut dari lelaki..hehe.

    ReplyDelete
  2. sesetengah wanita melepaskan tekanan dengan menangis huhu

    ReplyDelete
  3. http://www.tentangcinta.com/artikel-cinta/kenapa-perempuan-mudah-menangis/

    jus klik above link then u will find d answer :)

    ReplyDelete
  4. betol3.. perempuan memang lebih sensitif dari lelaki. sebab tu perempuan jadi ibu. hati diorang lebih lembut (aku puji diri sendiri ke ape ni?gelabah laa.haha). tengok mak korang, selalunya lebih sensitif dari ayah kan?

    cerita ni rasanya ramai dah pernah dengar. tapi takpe. kite share je ye!~

    http://tomygnt.wordpress.com/2010/09/03/memahami-mengapa-wanita-menangis/

    ReplyDelete
  5. tandanya perempuan berhati lembut dan tidak keras spt lelaki heh3, tak setuju dengan gabanmorka.

    ReplyDelete
  6. mmg wanita mudah nangis tp tangisan dorg xsame ertinye dgn tangisan lelaki (fuhh mendalam sguh maknenye)..hikhik

    ReplyDelete
  7. wanita mmng snng menangis..sang lelaki hruslh melindunginya..oleh itu marilah kita sbgai sang lelaki yang gagah perkasa lemak brkrim d sukai ramai melindungi mereka..ingat! kuota 4 sahaja,xbleh lebih 5! ekekeke...

    ReplyDelete
  8. mmg sng sgt nangis. padahal bende kecik je. huhu..

    ReplyDelete
  9. bard bahtiar : hahaahaa, lemak berkrim ek ? erkk. lelaki yang berkemampuan dan adil je leh ambik lebih dr 1 . hurmm

    ReplyDelete
  10. sooo trueee~
    nape la suke nanes..aigoo
    kena mara,nanes,bila nanes,kena mara lagi,pastu baru nak pujuk..kalo pujuk awl2 kang senang..xyah nanes...hahaha:D

    tenkiu sharing..must b strong!

    ReplyDelete
  11. sekali sekala menangis tu bagus jugak.

    ReplyDelete
  12. :).. takpe..menangislah..semoga selepas tangisan.. masih mampu tersenyum kembali..

    ReplyDelete
  13. Betol tu. Perepmpuan mmg mudah menangis but tak bermakna perempuan tu lemah :)

    ReplyDelete