Monday, January 17, 2011

3 Perkara Blogger Perlu Ambil Peduli..

Assalamualaikum semua..Terima kasih kerana sudi singgah sebentar untuk membaca celoteh waveX..Sebenarnya banyak perkara yang penting yang blogger perlu tahu dan perlu ambil cakna..Dari sekecil-kecil perkara hinggalah ke sebesar-besar perkara..WaveX hanya meng'highlight'kan 3 perkara basic yang memang amat-amat penting..

1.Berfikiran Kreatif..
Seperti yang kita tahu banyak blogger sekarang yang semakin kreatif..Ya, benar..Mereka bijak dalam meningkatkan traffik mereka..Namun, adakah traffik yang diperoleh adalah untuk jangka masa panjang? Bagaimana mahu mencari pembaca tetap untuk blog masing-masing? Tiada jawapan bagi soalan ini..Semua ni subjektif..Kreativiti blogger itu sendiri yang akan menentukan hala tuju blog masing-masing..Namun begitu, minat yang mendalam, tidak beputus asa dan kerajinan juga merupakan unsur penting dalam konteks ini..

2.Menghargai Karya Orang Lain..
Perkara yang kedua ini lebih tertumpu kepada sikap dan akhlak blogger itu sendiri..Kita sebagai manusia perlu bersyukur dan tahu berterima kasih..Allah ada menyebut di dalam Al-Quran..Hanya sedikit orang-orang yang bersyukur dengan nikmat-nikmat Allah..Sebagai blogger yang bijak anda mesti tahu bagaimana untuk menghargai karya orang lain..Rasanya tidak perlu waveX nyatakan caranya..

3.Tidak Sombong..
Ramai blogger terkenal kat Malaysia ni boleh dikatakan semuanya ok dan tidak sombong dengan orang lain..Peramah, mudah didekati dan tidak kekok untuk berkongsi idea dengan blogger-blogger baru..Namun, terdapat segelintir yang tak glamour pun..Poyo je lebih.. "Ranking Alexa aku tinggi!! PR aku 3..Tak penting pun trafik dari blogger-blogger ni..Traffik aku semua dari GOOGLE.." Golongan macam ni la yang amat keji sekali..Sombong-sombong pun tak ke mana..Salah ke kalau kita sama-sama bergerak dengan blogger-blogger baru??

Bagi wave 3 perkara ni amatlah penting dalam menghidupkan suasana blogging yang harmoni..Sekian setakat ni saja..Tak boleh tulis lagi nanti tak boleh berenti..Sekian..~pen off~

18 comments:

  1. mencari readers atau follower?

    jawapan aku readers, ngeh3...

    setuju3.. ohoho

    ReplyDelete
  2. sokong kaizen.
    readers lebih penting...
    kalau takde readers, siapa nak baca kan...
    followers belum tentu datang melawat tiap-tiap hari...
    =)

    ~sekadar pandangan~

    ReplyDelete
  3. ye, ye..betul sangat! :) :)
    menulis biar ikhlas khenn??

    ReplyDelete
  4. Setuju. Lebih suka blogger lain komen di entry daripada hanya tinggalkan jejak di shoutbox sahaja. Lebih rasa dihargai gitu.

    Mencari pembaca, bukan hanya pengunjung

    ReplyDelete
  5. tak sombong tuh perlu sangat! ;)
    heee :D

    ReplyDelete
  6. dah terjumpa dengan blogger sombong camtu.
    memang poyo je lebih. entri tahpape jugak.

    ReplyDelete
  7. betol betol :)tapi en, cam pelik sikit org dtg suruh komen, nnt baru die komen balik =__=" ingat cari follower je gitu :P

    ReplyDelete
  8. ye betul..lebih suka klu org tinggalkan komen drp duk jerit kat s/box..

    ReplyDelete
  9. setuju..jgn sombong2..singgah saja tidak kira blog newbie or blog yg da lama.. >.<

    ReplyDelete
  10. salam sahabat
    sanhat setuju sekali ini diharuskan untuk llebih mneyikapi dengan kasadaran yang tinggi maaf telat

    ReplyDelete
  11. salam kenal ya
    sangat perlu diperhatikan 3 perkara ini terima kasih ya

    ReplyDelete
  12. No. 2 saya paling setuju.
    Saya perasan sangat orang datang blog saya kadang2 bukan nak baca apa yang saya tulis pun, datang cari Cbox or Shoutbox, tinggal jejak, then BW ke blog lain pulak, apa la faedahnya.

    Biasanya, kalau dalam bloglist saya ada tajuk2 yang berkenan di hati, saya akan pergi ke blog tersebut dan baca entri sambil tinggal jejak...Kalau BW pun sekadar membalas kunjungan orang yang tinggal jejak di blog saya... :)

    Tapi, apa2pun, xkesah la mereka datang jalan2 saja ke apa, sekurang2nya mereka sudi datang jugak, ada yang lagi teruk guna software untuk tinggal jejak di blog orang tanpa buka pun blog orang tu, yang ni saya rasa memang agak 'keji'

    ReplyDelete
  13. betul! nak yang datang baca, bukan sekadar tinggal jejak..huhu..macam cakap sorang2 pulak kalo gitu..

    ReplyDelete